Педагогічний колектив Молодецького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів вважає, що робота з обдарованими учнями є одним з головних напрямків діяльності сучасної школи.
Діти тим талановитіші та розумніші, чим більше можливостей бути талановитими й розумними ми їм надамо.
У закладі визначено головні завдання в роботі з обдарованими дітьми:
• створення максимально сприятливих умов для формування високо інтелігентної, активної творчої особистості;
• розробка і поетапне впровадження нового змісту освіти, інтерактивних технологій навчання й виховання;
• створення сприятливих умов для самозростання, розвитку творчого потенціалу вчителів.
Ми пишаємося своїми талановитими учнями, імена яких неодноразово зустрічаються серед призерів районних олімпіад, Всеукраїнських та Міжнародних конкурсів!
З ТЕОРІЇ
Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі.
Нині існує понад 100 (!) визначень обдарованості, при чому серед них немає жодного, яке цілком влаштовувало б хоч якусь частину психологів і педагогів.
У найновішому словнику української мови зазначено що обдарованим (талановитим) є той, хто має великі здібності; дар (талант) – це видатні природні здібності, хист, обдарування.
Ще одне визначення: обдарованість – своєрідне поєднання здібностей (окремих психічних якостей, що обумовлюють можливості людини в тій чи іншій діяльності), єдність, яку вони складають у своїй взаємодії; обдарованість містить у собі здатність до узагальнення, інтелектуальну потенцію, високу креативність та високий рівень мотивації.
Існують різні типи обдарованості. Так, дуже дефіцитна і найменш вивчена лідерська або соціальна обдарованість. Така обдарованість характеризується здатністю розуміти інших людей, будувати з ними конструктивні взаємини, управляти ними. Ще один тип обдарованості – художня. Цей тип обдарованості, як правило, виявляється у високих досягненнях у художній діяльності – музика, танці, живопис, скульптура, сцена. Психомоторна (спортивна) обдарованість виявляється дуже помітно, але в контексті середньої загальноосвітнього закладу не являє спеціального інтересу. Учні зі спортивною обдарованістю часто не зовсім добре вчаться. Це пов’язано насамперед із недостачею часу та належного бажання. Якщо в школярів, що захоплюються спортом, створити відповідну мотивацію, то вони, як правило, можуть чудово навчатися.
Пряме відношення до школи мають таких три типи обдарованості : академічна, інтелектуальна і творча(креативна).
Академічна обдарованість являє собою яскраво виражену здатність навчатися. Академічно обдаровані школярі – це завжди генії самого навчання, це блискучі професіонали шкільної праці, чудові майстри швидкого, міцного та якісного засвоєння.
Інтелектуальна обдарованість – це не тільки і навіть не стільки здатність навчатися, скільки вміння думати, аналізувати, зіставляти факти, тобто виконувати складну інтелектуальну роботу. Носії такої обдарованості – розумники та розумниці. Вони іноді блискуче, іноді непогано, іноді чудово з одних предметів і погано з інших – це залежить від їхнього ставлення до предмета й до викладача.
Творча обдарованість (креативна) –це те що, виявляється в нестандартному баченні світу, в нешаблонному мисленні і в тому, що суспільство оцінює над усе. У творчої обдарованості багато різних варіантів: є учні, які виявляють неабиякі творчі можливості буквально в будь – якій діяльності, за яку беруться, але бувають учні, в яких таке нестандартне бачення виявляється досить яскраво лише в одній сфері.
Кожна обдарована (талановита) дитина – індивідуальність і потребує особливого підходу. Виявити талант мають психологічні служби, а створити умови для виявлення суто педагогічне завдання.
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
-Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
-Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
-Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
-Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
-За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
-Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
-Орієнтація на потреби дитини.
-Максимальне розширення кола інтересів.
-Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
-Ускладнення змісту навчальної діяльності.
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
• Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
• Професійно грамотним.
• Інтелігентним, моральним і ерудованим.
• Володіти сучасними педагогічними технологіями.
• Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
• Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
• Збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
•Працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
• Стимулювати пізнавальні здібності учнів.
•Приймати зважені психолого-педагогічні рішення.
• Аналізувати навчально-виховну діяльність — свою та класу.
• Добирати й готувати матеріал для колективних творчих справ.
Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу». Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді діяльності.
За якими напрямами здійснюється робота вчителів з обдарованими учнями?
1.На уроках — індивідуальна диференційована робота.
2.Гурткова робота із предмета.
3.Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
4.Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
5.Участь в олімпіадах різного рівня.
6.Участь у творчих конкурсах різного рівня
7. Театралізовані свята — особлива форма роботи з обдаровани¬ми дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
Виявлення обдарованих учнів;
Складання діагностичних карт;
Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
Основний (практичний)
Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розви¬вають в учнів творче й дослідницьке мислення.
Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
Узагальнення
Аналіз досягнутих результатів.
Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
Щиро вітаємо ученицю 11 класу Ткаченко Яну та її наставника Шевченко Валентину Василівну з перемогою у ІІІ обласному етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології – ІІ місце.
Щиро вітаємо команду наших дівчат та тренера Шевченка Петра Степановича з ІІІ призовим місцем у змаганнях «Першість Маньківської ТГ з волейболу серед учнів ЗЗСО (дівчата)», що відбулись 03 лютого 2024 року!
Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін – це визнання обдарувань учнів, їх знань, предметної компетентності, навичок пізнавальної та творчої активності.
30 січня відбувся обласний (ІІІ) етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з англійської мови.
На підставі рішення журі учень 11 класу нашого закладу освіти Довбуш Андрій посів ІІ призове місце.
26 січня на обласному етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури талановитий учень на чолі зі своїм педагогом гідно довели, що прагнення до пізнання, ініціатива і наполегливість мають обов’язково винагороджуватися!
23 грудня 2023 наш заклад взяв участь у змаганнях «Першість Маньківської ТГ з шахів та шашок серед ЗЗСО 2023 р.». Учень 11 класу Шевченко Іван став переможцем, зайнявши ІІ місце (шахи), учениця 11 класу Хоменко Анастасія стала переможцем, зайнявши І місце (шашки), учень 8 класу Товстик Олександр зайняв ІІ місце. Вітаємо переможців і вчителя Шевченка Петра Степановича. Зичимо натхнення, віри в свої сили і нових перемог!
23 грудня 2023 наш заклад взяв участь у ІІ (районному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання та технологій. Учень 11 класу Турченко Анатолій став переможцем, зайнявши ІІ місце, учень 8 класу Турченко Станіслав зайняв І місце. Вітаємо переможців і вчителів Науменко Валентину Василівну та Карпенко Валентину Василівну. Зичимо натхнення, віри в свої сили і нових перемог!
22 грудня 2023 року в Маньківському ЦДЮТ, МАН відбувся перший етап конкурсу-захисту МАН у секції англійської мови. Талановиту молодь закладів загальної середньої освіти Маньківської селищної ради цьогоріч представляв Довбуш Андрій Васильович, учень 11 класу Молодецького ЗЗСО I-III ст. (секція англійської мови, науковий керівник Довбуш Ірина Андріївна).
16 грудня 2023 наш заклад взяв участь у ІІ (районному) етапі Міжнародного конкурсу з української мови та літератури ім.П.Яцика. Учень 11 класу Довбуш Андрій став переможцем, зайнявши І місце, учень 7 класу Довбуш Денис зайняв ІІІ місце. Вітаємо переможців і вчителя Полюгу Людмилу Михайлівну. Зичимо натхнення, віри в свої сили і нових перемог!
08 грудня 2023 наш заклад взяв участь у ІІ (районному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури. Учень 11 класу Довбуш Андрій став переможцем, зайнявши І місце. Вітаємо учня і вчителя Полюгу Людмилу Михайлівну. Зичимо натхнення, віри в свої сили і нових перемог!
02 грудня 2023 наш заклад взяв участь у ІІ (районному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. Учениця 11 класу Ткаченко Яна стала переможцем, зайнявши ІIІ місце. Вітаємо ученицю і вчителя Липівську Тамару Василівну. Зичимо натхнення, віри в свої сили і нових перемог!